VISNET-project

Kinderen hebben al vanaf hun geboorte ‘last’ van dyslexie. Al twintig jaar geleden is met de zog. “BAK-DAK” aangetoond dat zelfs bij pasgeboren baby’s de auditieve waarneming door dyslexie problematisch is.
Hierdoor ontstaat een zwak auditief woordbeeld en worden woordverminkingen bij jonge kinderen met dyslexie verklaard.
In de kleuterperiode zijn er nog een aantal opvallende ‘fonologische’ tekorten aantoonbaar.

Screening

Wanneer de leerkrachten in de groepen 2 en 3 zich daar meer van bewust zouden zijn zou de voorbereiding op het leren lezen en schrijven den de fase van het aanvankelijk lezen kunnen worden aangepast.
Wij spreken dan van een ‘risicogroep’.

Vroegtijdige interventies

In de kleuterperiode dienen kleuters met risico dyslexie niet te veel met letters te worden geconfronteerd. Hiermee haal je de problematiek van groep drie in een nog vroeger stadium naar voren. Dan halen we ook de frustratie naar voren.
Het kennen van de letters in groep 2 voegt niets toe aan de synthese van groep 3. En daar gaat het met name om: het fonologische proces.
Train daarom de kinderen in groep 2 in fonologische processen om daarmee de ontwikkeling op dit gebied te stimuleren.

Verrijking

Met name in de aanvankelijke fase is de methode zodanig te verrijken dat de uitval bij de kerst veel minder zal zijn.
EGES heeft hiermee ervaring en enorm krachtige idee├źn om de didactiek te verrijken.
We doen dat middels het VISNET-project. Uiterst effectief !!