Begin 2025 publiceerde het NKD de resultaten uit de databank. Hieruit kwam naar voren dat EGES met meer kinderen met complexe casussen start dan de gemiddelde dyslexiepraktijk.
Op het gebied van spelling was het verschil in resultaten behoorlijk. Bij EGES spelden 95 van de kinderen voor de behandeling op zeer laag of laag gebied. Landelijk gezien was dit 87 procent. Na de BAAT (Bewust Auditieve Attentie Training) behandeling van EGES was dit met 64 procent afgenomen (landelijk: 45 procent). 70 procent van de kinderen scoorde na behandeling van EGES op een beneden gemiddeld, gemiddeld niveau of hoger niveau. Dat betekent dat bijna drie kwart van de kinderen die veel moeite had met spelling, na de behandeling er weinig of geen moeite meer mee had.
EGES
Landelijk
Ook op technisch lezen zien we een verschil. Bijna alle kinderen (92 procent) onderzocht door EGES scoorden laag of zeer laag op technisch lezen. Landelijk scoorden 87 procent aan het begin van een traject in deze twee laagste niveaus. Aan het eind van een EGES behandeltraject was dit percentage met 16 procent afgenomen (landelijk met 15 procent). Bovendien las aan het eind van de behandeling bij EGES 10 procent minder nog in het zwakste niveau dan aan het eind van een behandeling bij de gemiddelde praktijk.
EGES
Landelijk gemiddelde