Oudervragenlijst Ernstige Dyslexie

"*" geeft vereiste velden aan

1Inleiding
2Gegevens kind en gezin
3Problemen en ondersteuning
4Ontwikkelingsanamnese
5Signalen problematiek
6Toestemming
7Versturen

Oudervragenlijst dyslexieonderzoek

Uw kind is aangemeld voor een dyslexieonderzoek. Om uw kind zo goed mogelijk te helpen, is het belangrijk dat u deze vragenlijst zo volledig mogelijk invult. U kunt ervanuit gaan dat deze informatie zeer vertrouwelijk wordt behandeld.

Achtergrondinformatie

Dyslexie is een, meestal aangeboren, stoornis in de informatieverwerking. Het komt veel meer voor dan wordt verondersteld. Soms twijfelt men, vaak ten onrechte, aan de capaciteiten of de inzet van het kind. Dyslexie komt in verschillende maten voor; van licht tot zeer ernstig. Inzicht in de problematiek is noodzakelijk om een goede diagnose te kunnen stellen. Vandaar deze uitgebreide vragenlijst.

Hoe gaat u te werk?

U beantwoordt de vragen en geeft indien noodzakelijk een toelichting. Bij twijfel kunt u eventueel de leerkracht om hulp vragen.

Hidden
DD dash MM dash JJJJ

Gegevens kind

Naam aan te melden kind*

Ouders

Naam ouder / verzorger 1*

Ouder 1 is de enige gezaghebbende
Was u bij de geboorte van uw kind getrouwd, had u een geregistreerd partnerschap of is uw kind na 1 januari 2023 geboren?*
Heeft de biologische vader/uw partner gezag aangevraagd bij de geboorte van uw kind?*
Is vervolgens via de rechter bepaald dat u de enige ouder bent met het gezag?*

U geeft aan dat u bij de geboorte van uw kind getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had. Na een eventuele scheiding zetten de echtgenoten het gezag als regel samen voort, tenzij een rechter, op verzoek van de ouder(s), bij wijze van hoge uitzondering, beslist dat aan één van de ouders het gezag wordt toegewezen. U geeft aan dat dat niet het geval is. U bent daarom niet de enige ouder met gezag. Om verder te kunnen gaan met de vragenlijst, dient u het vakje ‘ouder/verzorger 1 is de enige gezaghebbende ouder’ te deselecteren.
Toegestane bestandstypen: pdf, Max. bestandsgrootte: 50 MB.
Als u bij de geboorte getrouwd was (of een geregistreerd partnerschap had) dan is er automatisch gezamenlijk gezag ontstaan bij beide echtgenoten. Als u niet getrouwd was of geen geregistreerd partnerschap had, kan uw partner gezag hebben aangevraagd. Na een eventuele scheiding zetten de echtgenoten het gezag als regel samen voort, tenzij een rechter, op verzoek van de ouder(s), bij wijze van hoge uitzondering, beslist dat aan één van de ouders het gezag wordt toegewezen. Dit laatste zou je terug kunnen vinden in het (openbaar) gezagsregister dat door de rechtbanken wordt bijgehouden. Via deze website kunt u vinden hoe u dit kunt opvragen: https://www.rechtspraak.nl/Registers/Gezagsregister/ Is dit niet via de rechter besloten, dan heeft uw partner ook gezag. Om verder te kunnen gaan met de vragenlijst, dient u het vakje ‘ouder/verzorger 1 is de enige gezaghebbende ouder’ te deselecteren.
Toegestane bestandstypen: pdf, Max. bestandsgrootte: 50 MB.
Als u bij de geboorte niet getrouwd was (of een geregistreerd partnerschap had) en uw partner heeft geen gezag aangevraagd of is uw partner overleden dan bent u de enige ouder met gezag.

Om dit aan te tonen, kunt u een uittreksel van het bevolkingsregister uploaden. Hierop is de burgerlijke staat deze ouder vermeld. Dit kan gratis worden opgevraagd bij de gemeente. Meer informatie vindt u op: mijn.overheid.nl/persoonlijke-gegevens-inzien/

Toegestane bestandstypen: pdf, Max. bestandsgrootte: 50 MB.
Hidden

Naam ouder / verzorger 2*

Communicatie

Adres

Familiaire gegevens

Komt er in het gezin en/of familie dyslexie voor?*
Is er dyslexie met een officieel onderzoek vastgesteld in het gezin en/of familie?
Is er sprake van een (sterk) vermoeden van dyslexie?
Is er ook individuele specifieke begeleiding gevolgd?
Komen er in het gezin en/of de familie andere leerproblemen voor?*

Huidige problemen

Denk aan;

Mondelinge taal:
– luisteren en informatie letterlijk onthouden
– spontaan spreken:
– voorbereid spreken(spreekbeurt):

schriftelijke taal
– lezen met begrip
– lezen en informatie selecteren en verwerken (bijv. geschiedenis, biologie)
– tekst opschrijven, formuleren (verslag / verhaal / brief)
– foutloos schrijven (spellen)

andere informatie verwerken
– rekenen
– codes, nummers, e.d. gebruiken

Emotioneel

Vink aan in hoeverre van toepassing:

Mijn kind…
1. heeft last van spanningen*
2. heeft geen zin in lezen*
3. heeft geen zin in schrijven*
4. heeft geen zin in rekenen*
5. is gespannen bij het hardop lezen in het bijzijn van anderen*
6. schaamt zich voor de fouten in het schriftelijk werk*
7. gebruikt eigen trucjes (ezelsbruggen) om iets te onthouden*

Ondersteuning

Wordt er THUIS voorgelezen?*
Is er afstemming en overleg geweest met school over de handelingsplannen en de evaluaties daarvan?*
Heeft u deze handelingsplannen en de evaluaties voor gezien ondertekend?*

Heeft of kreeg uw kind logopedie?*

Had of heeft uw kind fysiotherapie?*

Is er andere hulpverlening geweest?*

Is er ooit een intelligentietest of een ander onderzoek afgenomen?*

Ontwikkelingsanamnese

Waren er bijzonderheden of complicaties tijdens de zwangerschap of geboorte (bijv. medicijngebruik, ziekte, psychische moeilijkheden, te vroeg geboren)?*
Zijn onderstaande ontwikkelingsstadia volgens de normale mijlpalen bereikt?*
glimlachen, los zitten, kruipen, los lopen, losse woordjes

Is uw kind tussentijds van school veranderd?*
Heeft uw kind ooit zeer ernstige of nare dingen meegemaakt? (bijv. een ongeluk, ernstige ziekte, overlijden)*
Is uw kind van een ouder gescheiden geweest (bijv. door ziekenhuisopname, op reis zijn)?*
Zijn er in de ontwikkeling van de motoriek bijzonderheden te vermelden?*
Heeft uw kind problemen (gehad) met het gezichtsvermogen?*
Heeft uw kind problemen (gehad) met het gehoor?*
Zijn er bijzonderheden in de spraak/taalontwikkeling?*
Zijn er nog andere zorgen omtrent uw kind?*

Signalen problematiek

Vink aan in hoeverre uw kind moeite had/heeft met het volgende. Vragen zonder een * kunnen niet van toepassing zijn, deze vult u niet in

Taalgebruik

1. Goed lopende zinnen maken*
2. Moeilijke woorden uitspreken (articulatie buiten beschouwing)*
3. De juiste woorden vinden (‘dinges’)*
4. Ingewikkelde opdrachten uitvoeren*
5. De begrippen links en rechts aanleren*
6. De dagen van de week aanleren*
7. Versjes en liedjes aanleren*
8. Namen van klasgenoten kennen*

Lezen

9. Lettertekens aanleren*
10. Tekens die op elkaar lijken of bijna hetzelfde klinken (b/d, u/eu/ui) verwarren*
11. Drie letters tot een woord samenvoegen*
12. Terugkerende letterclusters (‘eer’, ‘-ig’, e.d.) herkennen*
13. Open of gesloten lettergrepen herkennen*
14. Nauwkeurig lezen (verandert woordjes ongemerkt, voegt iets toe of slaat iets over)*
15. Concentreren en de aandacht vasthouden*
16. Begrijpend lezen*
17. Informatie (bijv. bij geschiedenis, biologie) selecteren en verwerken

Schrijven

18. Lettertekens aanleren*
19. Spellingregels en regelmatigheden aanleren*
20. Verbonden schrijven aanleren
21. Spellingregels onthouden en toepassen*
22. Concentreren en de aandacht vasthouden*
23. Tekstzinnen formuleren*
24. Het aanbrengen van structuur in de tekst (verslag, verhaal)*
25. Woorden schrijven zoals uitgesproken
26. Regels niet toepassen, maar wel kennen*
27. Vergissingen in het werk verbeteren*

Rekenen

28. Positie van cijfers omdraaien (bijv. 31=13)*
29. Rekentafels aanleren
30. Vergissingen maken in het hoofdrekenen*
31. Leren klokkijken*
32. Concentreren en de aandacht vasthouden*

Overige vakken

33. Schoolwerk plannen
34. Engelse woorden aanleren
35. Topografische kennis aanleren
36. Feitenkennis (bijv. jaartallen, namen, etc.) aanleren

Uploaden en toestemming

Hoe gemotiveerd bent u (op een schaal van 1-5) om actief deel te nemen aan een behandeltraject indien uw kind hiervoor in aanmerking komt?*

Graag een kopie van de volgende (eind)verslag(en) uploaden via ons portaal.

Geen titel
Geen titel
Geen titel
Geen titel

IB'er of leerkracht
Hidden

IB'er gegevens

Naam*

Toestemming*
Ondergetekenden verlenen toestemming aan de medewerkers van EGES dyslexiezorg tot het inzien van de gegevens van de betreffende leerling. Het gaat hierbij om algemene en specifieke gegevens, het leerlingvolgsysteem, verslagen van leerlingbesprekingen, pedagogisch-didactische, psychologische en logopedische onderzoeken en de medische gegevens. Ondergetekenden geven tevens toestemming voor het geanonimiseerd toesturen van de cijfermatige uitkomsten van het onderzoek en de evaluaties aan de landelijke database van het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
Het verslag van het onderzoek wordt met ouders/verzorgers/voogden gedeeld via het elektronisch patiëntenportaal.

Bedankt voor het invullen van de vragenlijst. Als u op “versturen” klikt, ontvangen beide ouders/verzorgers automatisch een mail om een elektronische handtekening onder het document te zetten. Vervolgens ontvangt onze administratie een mail dat u de vragenlijst heeft afgerond.

Als beide ouders ondertekend hebben, is de aanmelding compleet. Zodra u aan de beurt bent (wachttijd klik hier) neemt de diagnosticus telefonisch contact met u op voor het maken van een afspraak.

Contact

    • Adres:
    • Laan Bloys van Treslong 27
    • 1779 BA Den Oever
    • Telefoon: 0227 51 22 85
    • Email: Info@eges.nl
    • KvK nr: 92120598

Blijf op de hoogte

  • 
  • 
  • 

Nieuwsbrief

Externe Links

  • Wij zijn aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD)
  • Verzenden en retourneren
  • Privacy en meldcode
  • Klachten
  • Algemene voorwaarden
  • Deze website is ontwikkeld door Studio Ronduit
We use cookies on our website to give you the most relevant experience by remembering your preferences and repeat visits. By clicking “Accept All”, you consent to the use of ALL the cookies. However, you may visit "Cookie Settings" to provide a controlled consent.
Cookie voorkeurenAlles Accepteren
Cookie voorkeuren

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
OPSLAAN & ACCEPTEREN