Wereld Ei-dagšŸ£

Deze week was er de “dag van de leraar”, “week van de dyslexie” Ć©n de kinderboekenweek. Maar geloof het of niet; er bestaat ook een ‘Wereld Ei-dag’! En wel op elke 2e vrijdag in oktober, vandaag dus!

Deze dag wordt onder andere gevierd met een kampioenschap uitsmijter bakken in Barneveld. Voor ‘Kippenstad Barneveld’ zelf een logische keuze, maar in de plaatsnaam zelf is geen EI te vinden. Nee, kies dan voor Leiden, Eindhoven, Heiloo, Heino, Zeist of Heiligerlee zodat onze leerlingen het beter kunnen onthouden.

Daarom maken wij diverse tekeningen met allemaal ei-woorden over bijvoorbeeld een klein meisje dat veilig met de trein reist van Eindhoven naar Leiden, afscheid neemt al dan heimwee krijgt en in de trein gaat zitten breien. Of dat geintje over die geit met een gewei die ieder jaar in mei een ei legt achter een kei in de wei of op de hei, maar wel op de klei. Of wat denk je van die Romeinse keizer in het paleis, waar de majesteit een lakei naar de fontein op het plein stuurt om met een arbeider de waterleiding te reinigen. Zo hebben we nog een paar effectieve clusters die na het maken van een prachtige tekening hierover niet meer uit het hoofd van onze leerlingen zijn te krijgen. 

In de dyslexiebegeleiding doen we datzelfde ook met de au-woorden.

Er zijn ook boeken verkrijgbaar over de ei of de au. Dat is natuurlijk erg leuk, maar de schrijver probeert uiteraard zo veel mogelijk woorden hierin te stoppen, ook hele moeilijke. Hierdoor schiet het leereffect op lange termijn net weer zijn doel voorbij. Voor kinderen met dyslexie dus niet echt een aanrader. Beperk je tot de belangrijkste woorden die tot de actieve woordenschat van het kind behoren. Wanneer een dergelijk woord dan geschreven moet worden associeer je dat onmiddellijk met dat grappige ei-verhaal. Hiermee combineer je de ā€˜onderste kennisbronnenā€™ met de ā€˜bovensteā€™, een van de geheimen van iemand met dyslexie om ā€˜objectenā€™ te kunnen onthouden. 

Ei- en au-verhalen werden al in taalmethodes van vroeger gebruikt. De verhalen en de platen waren al kant-en-klaar. Wanneer je de tekeningen samen gaat maken krijgt het een enorme meerwaarde van betrokkenheid en humor. Dat werkt positief op het geheugen vanuit de moderne leertheorieƫn.

Wij wachten dus alleen nog op ‘Wereld AU-dag’, al is dat misschien een stuk minder gezellig…