Leesplezier stimuleren: onze tips voor ouders bij boekselectie voor kinderen

Voor de meeste kinderen met dyslexie is lezen niet de leukste bezigheid. Toch is het belangrijk dat ook kinderen met dyslexie veel lezen. Hoe krijg je voor elkaar dat je dyslectische kind toch gaat lezen? Hieronder wat tips van ons.

Boekkeuze

Waar moet je op letten bij het uitkiezen van een goed boek? Het is goed rekening te houden met wat het kind leuk of goed zal vinden. Voor sommige kinderen is het uiterlijk van een boek belangrijk, voor anderen dat ze op het juiste niveau lezen om door een boek heen te komen.

Uiterlijk van een boek

Plaatjes zijn uiteraard enorm belangrijk of kinderen een boek aanspreekt. Ze geven ook veel informatie vooraf. Ze bieden voor jou als ouder aanknopingspunten om vooraf een gesprekje te voeren. Dat verhoogt de motivatie, betrokkenheid en het bevordert begripsmatig lezen. Ook is de dikte van een boek belangrijk. Te dun kan voor oudere kinderen kinderachtig overkomen, te dik motiveert niet echt. Soms kiezen kinderen voor een boek van een schrijver die ze kennen van andere boeken, tv, internet of anderszins.

Niveau

Als het kind het belangrijk vindt om goed door een boek heen te kunnen komen, is de moeilijkheidsgraad van de woorden belangrijk. Ook bijvoorbeeld de zinslengte is van belang (Ă©Ă©n zin per regel is goed te overzien), de lengte van de tekst en de hoeveelheid tekst op een pagina. Sommige boeken zijn ingedeeld op AVI niveau. Op school is bekend welk niveau de leerling het beste hardop kan lezen. Samen lezen of stillezen kan het beste in Ă©Ă©n of twee niveaus hoger.

Stillezen

Hardop lezen is een meer complex proces dan stillezen. Stillezen moeten kinderen ook leren. Dit kun je thuis doen door bijvoorbeeld eerst een zin (of gedeeltelijk) in het hoofd te laten lezen en pas daarna hardop. Door steeds grotere stukken tekst in het hoofd te laten lezen en daarna samen hardop samen te vatten met eigen woorden en zinnen train je het stillezen expliciet. Probeer inhoudelijke reacties over de tekst te ontlokken door vragen te stellen zoals “wat vind jij…?” of “wat zou jij doen als…? En “hoe denk jij dat…?”

In het kort…

Het stimuleren van leesplezier bij kinderen met dyslexie vraagt om aandacht voor boekkeuze op basis van persoonlijke voorkeur en leesniveau. Het aantrekkelijke uiterlijk van een boek, samen met betrokken gesprekken vooraf, versterkt de motivatie en begripsmatig lezen. Het vinden van het juiste niveau en het aanmoedigen van stillezen met progressieve stappen kunnen een wereld van verschil maken.

Met deze tips hopen we dat lezen voor jouw dyslectische kind niet meer iets is om tegenop te zien, maar juist plezier van te hebben. Succes!