In de uitzending van Zembla van 18 mei jl. wordt terecht benoemd dat er veel tijd moet worden besteed aan goed leesonderwijs. Over dyslexie wordt echter weinig gezegd in de uitzending. Daarom verwijzen wij allereerst graag naar een eerder citaat van Simon Eg en plaatsen wij vervolgens een aantal kritische kanttekeningen bij de uitzending.
Dyslexie is een probleem bij het verwerven en verwerken van informatie in het algemeen. De ingewikkelde techniek van het leren lezen wordt pas echt duidelijk wanneer het niet lukt. Bij kinderen met dyslexie lukt oefenen van ‘meer van hetzelfde’ meestal ook niet. Het kan zelfs leiden tot nog meer frustratie en weerzin. De stappen in het leesproces moeten dus anders en kunnen ook anders. Dat het ook anders kan bewijzen onze medewerkers dagelijks in hun werk tijdens de begeleiding van ernstig dyslectische leerlingen. Dit doen wij door onze ontwikkelde ideeën gebaseerd op wetenschappelijke leerstrategieën. Wij ondersteunen dit van harte en begeleiden graag de collega’s op de werkvloer: onderwijs is een mooi ambacht: ‘meesterschap is vakmanschap’.
Simon Eg,
EGES, Dyslexiezorg
- In de uitzending wordt aangegeven dat er sprake is van een groei van het aantal dyslexieverklaringen. De prevalentie van dyslexie wordt in de wetenschappelijke literatuur geschat tussen de 3 en 20 procent. De geschatte 3,6 procent is ooit volledig uit de lucht gegrepen vóórdat de diagnose er was. Als je nog niet weet wat je meet, hoe kun je dan vaststellen hoeveel mensen voldoen aan wat je meet?
- Dyslexie is een erfelijke stoornis in de informatieverwerking en omvat veel meer dan alleen zwak lezen en spellen! in de uitzending wordt gesuggereerd dat de diagnose slechts op basis van lees- en spellingprestaties gesteld wordt. Naast de hardnekkigheid van het lees- en spellingprobleem wordt met behulp van gestandaardiseerde instrumenten het fonologisch bewustzijn, de grafeem-foneemassociatie en de snelbenoemvaardigheden gemeten. Mensen met dyslexie scoren significant lager op deze vaardigheden dan mensen zonder dyslexie. De diagnose wordt gesteld wanneer op zeker twee van deze vaardigheden significant lager gescoord wordt. In de uitzending worden deze vaardigheden niet eens benoemd!
- Dyslexie gaat niet over, maar mensen met dyslexie kunnen wel degelijk goed leren lezen en spellen! Geen enkele neurologische stoornis kan bij één persoon gelokaliseerd worden in de hersenen, dyslexie dus ook niet!Onze behandeling vanuit EGES Dyslexiezorg houdt veel meer in dan alleen maar oefenen met samen lezen zoals in de uitzending wordt geschetst! Dyslexiezorg op zorgniveau 4 is specialistische, individuele zorg afgestemd op het niveau van de leerling en compleet anders dan de ondersteuning die de school op zorgniveau 1/2/3 biedt. In onze behandelingen leren we de kinderen onder andere compenserende strategieën aan om het zwakkere werkgeheugen te compenseren en door middel van visuele, humoristische en creatieve geheugensteuntjes, betrokkenheid en vanuit het begrip informatie te verwerven en verwerken om het zwakkere automatiseringsvermogen zoveel mogelijk te omzeilen.
Verder zouden wij graag naar onderstaande wetenschappelijke artikelen willen verwijzen waarin bovenstaande inzichten beschreven staan, zoals: